Organizace 3D Alliances, která sleduje dění mezi resellery a prodejci 3D tiskáren, popisuje změny v poptávce během roku 2020. Přidali jsme vyjádření vybraných českých firem.
Zveřejněný průzkum rozděluje 3D tiskárny podle pořizovací ceny na „low-end“ (2500 až 20 000 dolarů), „mid-range“ (20 000 až 100 000 dolarů) a „high-end“ (100 000 až 1 milion dolarů). Převedeno do české měny se tedy bavíme o kategoriích velmi zhruba do půl milionu, dvou milionů a dvaceti milionů korun. Oblast 3D tiskáren s pořizovací cenou do 2,5 tisíce dolarů – respektive do padesáti tisíc korun – zde sledována vůbec není.
Souhrnné informace získané od partnerů 3D Alliances ukazují, že v roce 2020 rostla poptávka po levnějších 3D tiskárnách. V první polovině roku sice došlo i zde k propadu, ten ale bohatě vykompenzovala druhá polovina. To ostatně v lokálních podmínkách potvrzuje například česká firma 3Dwiser, o níž jsme psali nedávno: „Byť se s jarní, první vlnou koronakrize tržby výrazně propadly, závěr roku přinesl rekordní zájem podniků i rekordní obraty z prodeje 3D technologií a spotřebního materiálu. Firmy se totiž rozhodly zareagovat na rychle se měnící podmínky poptávkou po moderních, univerzálních technologiích, které už stihly v praxi jednoznačně prokázat své přínosy,“ prozradil ředitel firmy 3Dwiser Tomáš Soóky.
3D tiskárny s cenovkou nad půl milionu se prodávaly hůře než v předešlých letech, nejvíce propadl zájem o nejdražší průmyslová zařízení. Podobnou zkušenost s námi sdílel například Jan Šmejcký z firmy ABC3D: „Zájem je směřován spíše na nižší cenovou hladinu do 100 tisíc korun. Korporace nákupy zastavily a střední firmy se dělí na ty, kteří vyčkávají nebo vyjednávají.“
Také podle průzkumu se na nižším zájmu o dražší zařízení podepsalo právě zmrazení rozpočtů nebo odklady nákupů na příznivější časy. Pouze čtvrtina prodejců průmyslových 3D tiskáren si meziročně polepšila a byli to ti, kdo svoji nabídku směřují do medicínského a automobilového sektoru.
„Určitě nejsme sami, kdo by mohl říct, že 3D tisk dostal zelenou a stal se jedním z vítězů technologického rozvoje v době covidové. Pro mě bude jaro 2020 jedním z nejhektičtějších období v životě s nečekaným zájmem o naše produkty a služby,“ ohlíží se Ondřej Štefek z pražské společnosti 3Dees Industries, dodávající 3D tiskrárny HP, která se během jara proslavila výrobou funkčních respirátorů vyvinutých na ČVUT v Praze.
O tom, jak se bude prodejcům 3D tiskáren dařit v roce 2021, rozhodne nejen míra zvládnutí epidemie covid-19 v jednotlivých zemích, ale také schopnosti prodejců v online marketingu a prodejích i zákaznické podpoře přes web. V obecné rovině zůstává zmiňovaná studie ve výhledu do dalších měsíců optimistická, protože 3D tiskárny nabízejí právě v těchto složitých časech řadu příležitostí, například pro lepší fungování dodavatelských řetězců.
„Očekávám málo příležitostí a velkou konkurenci ostatních výrobců a dodavatelů strojů. Určitou příležitost poskytují stále běžící dotační projekty, kam aditivní technologie obvykle dobře pasují a koncovým uživatelům umožňují pořídit tuto nákladnou technologii levněji,“ svěřil se nám Ondřej Svoboda, ředitel společnosti Misan, která prodává stroje pro nejnáročnější aplikace 3D tisku z kovů.