Podle dohody podepsané českou vládou s americkým konglomerátem GE u nás vznikne závod pro vývoj, testování a výrobu turbovrtulových motorů. Podle ČTK dosáhne výše investice do závodu minimálně 50 milionů eur (asi 1,35 miliardy korun). Aditivní výroba části motoru má umožnit konsolidaci původních 845 dílů do pouhých 11 součástí.
Do vývoje nového motoru ATP (Advanced Turboprop), který by měl sloužit nejprve v připravovaném letounu Cessna Denali, chce GE v evropských závodech investovat celkem 400 milionů dolarů (asi 9,8 miliardy korun). Významná část z toho by měla skončit právě v Česku. Ač sestava motoru celkově obsahuje stovky dílů, snížení jejich počtu díky možnostem 3D tisku povede nejen ke zrychlení výroby a snížení hmotnosti motoru, ale také k redukci spotřeby paliva o pětinu a zvýšení výkonu o desetinu.
Milan Šlapák z GE Aviation, kde na novém motoru pracují už tři roky, zmiňuje v tomto ohledu fyzikální zákonitosti: Čím více kovu obsahuje letecký motor, tím více stojí použitý materiál a při letu se také spálí více paliva. Menší počet dílů současně znamená menší počet navrhovaných, certifikovaných, prověřovaných i objednávaných a vyráběných součástí. 3D tisk podle Šlapáka přináší zásadní změnu a zjednodušení tradičních dodavatelských řetězců v letecké výrobě.
GE Aviation má v Česku v nové centrále vytvořit 500 nových pracovních míst a zdvojnásobit tak počet svých zaměstnanců u nás. Sto z těchto míst už vzniká letos pro podporu vývoje nového motoru ATP. Letoun bude mít s novým motorem dolet okolo 3000 kilometrů a bude dosahovat rychlosti přes 520 kilometrů za hodinu. Přes 80 procent dodavatelů GE pro motory řady H je podle GE přímo z Česka.
Zdroje: ČTK, GE Reports, Prumysl.cz