NASA úspěšně otestovala palivové čerpadlo raketového motoru vytištěné na 3D tiskárně

Sdílejte článek přátelům →

Aditivní výroba dnes nepomáhá uskutečňovat ty nejodvážnější konstrukční návrhy pouze v automobilovém či leteckém průmyslu. Nové turbočerpadlo z konstrukčních dílen NASA, jedna z dosud nejsložitějších sestav raketového motoru realizovaná s pomocí 3D tisku, dosahuje víc než 90 tisíc otáček za minutu, což je skoro desetinásobek otáček motorů vozů Formule 1.

Velkou výhodou aditivní výroby je možnost snížení počtu dílů u už tak velmi složitých sestav. U turbočerpadla NASA se snížil počet dílů rovnou o 45 procent a doba přípravy o polovinu. Zařízení, které je pro funkci raketového motoru zcela klíčové, přečerpá za jedinou minutu více jak 4540 litrů zkapalněného vodíku o teplotě pod –204 stupňů Celsia. Námraza od takto nízké provozní teploty je vidět i na části raketového motoru na záznamu z letního úspěšného testu:

 

Konstruktéři z NASA přirovnávají funkci svého nového turbočerpadla k lidskému srdci. Přivádí palivo do raketového motoru, který je pak schopen generovat obrovský tah potřebný k využití v kosmickém programu. O jejich úspěchu hovoří 15 nezávislých úspěšných testů ve středisku NASA Marshall Space Flight Center v americké Alabamě. Data z testů navíc NASA zveřejní, takže inovací budou moci využít i další společnosti z oboru, včetně těch, které jsou zapojeny do současného amerického kosmického programu.

Inženýři chystají 3D vytištěné turbočerpadlo na test (zdroj: NASA/MSFC/David Olive)
Inženýři chystají 3D vytištěné turbočerpadlo na zátěžový test (zdroj: NASA/MSFC/David Olive)

Další informace: NASA

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA